Vitamina D pentru sanatate

Vitamina D, denumita si ,,vitamina – soarelui” este una dintre cele mai importante vitamine, fiind implicata în toate functiile organismului. Aceasta vitamina  actioneaza asemenea unui hormon.

Cat trebuie sa ne expunem la lumina solara pentru a  produce cantitatea de vitamina D de care avem nevoie?

Expertii recomanda o expunere zilnica de 10-15 minute, fara  protectie solara, daca aveti o piele mai deschisa la culoare, iar daca aveti o piele mai inchisa la culoare, pana la 40 minute pe zi.

Crema de protectie solara si vitamina D

Aproximativ 95% din vitamina se sintetizeaza la nivelul pielii prin expunerea directa la soare. Această sinteza scade daca folosim creme de protectie solara. Stim ca in ultimii ani riscul de aparitie a cancerului de piele a crescut, de asemenea, iar medicii incurajeaza utilizarea acestor crème atunci cand ne expunem la soare. Insa specialistii spun ca atunci cand folosim o crema cu factor de protectie SPF 8, reducem capacitatea organismului de a produce vitamina cu 90%, pe cand o crema cu factor SPF mai mare de 30 reduce sinteza de vitamina cu pana la 99%.

Care este cantitatea zilnica de vitamina D de care avem nevoie?

Doza zilnic recomandata pentru adulti cu varsta pana in 70 ani este de 600 UI si 800 UI pentru cei trecuti de aceasta varsta. Unii cercetatori recomanda, totusi, doze crescute de vitamina , dar fara sa depasim o doza de 10.000 UI.

La adolescenti doza zilnica recomandata este de 400-600 UI, care se poate procura atat din alimente, cat si din suplimente alimentare.

Trebuie sa suplimentam doza de vitamina D daca consumam lapte?

Pentru a asigura doza zilnica recomandata  ar trebui sa bem 20 de pahare de lapte pe zi.

Ce alimente trebuie consumate pentru a creste aportul de vitamina D?

In sezonul rece,  poate fi obtinuta prin consumul de alimente bogate in aceasta vitamina:

Sardine (85 g) furnizeaza 164 UI (41% DRZ)

Somon (85 g) – 400 UI

Macrou (85 g) – 400 UI

Ton (85 g) – 228 UI

Ou mare – 41 UI

Vitamina D2 vs. Vitamin D3

Vitamina D se regaseste sub doua forme D2 si este sintetizata de catre plante si Vitamina D3 sintetizata de catre oameni atunci cand pielea este expusa la razele ultraviolete. Unele dintre alimentele din comert, cum ar fi pestele gras sau ouale pot fi imbogatite cu vitamina D2 sau D3.

Vitamina D3 ofera mai multe beneficii pentru sanatate decat vitamina D2, deoarece este mai usor de  convertit de catre organism in hormoni.

De ce trebuie sa luam vitamina D?

Aceasta favorizeaza absorbtia si metabolismul calciului si fosforului si fortifica sistemul osos.

Stiati ca,  adaugarea acestei vitamine in lapte in anii 1930 a contribuit la eliminarea rahitismului?

Aceasta vitamina ajuta la concentrare, invatare si memorie. Studiile au aratat ca persoanele cu niveluri mai scazute de vitamina se confrunta cu probleme de memorare si concentrare si au dificultati in indeplinirea unor sarcini care necesita atentie.

Vitamina D ajuta la mentinerea greutatii normale a organismului.

La persoanele supraponderale nivelul de vitamina D este extrem de scazut, deoarece straturile de grasime stocheaza vitamina , facand-o mai putin disponibila organismului. Un studiu arata ca persoanele care luau vitamina D in paralel cu o dieta limitata caloric au putut slabi mai usor.

Vitamina D poate prevenii durerile de cap.

Daca va confruntati frecvent cu dureri de cap, reuntati pentru o perioada la analgezice si optati pentru vitamina D3 produsa de lumina solara. Un studiu recent efectuat pe 2600 de barbati a constatat ca grupul cu cele mai scazute niveluri de vitamina a prezentat un risc dublu de dureri de cap in comparatie cu participantii la studiu cu nivele mai ridicate.